Co jaki czas należy organizować szkolenia BHP w firmie?
Szkolenia BHP dla pracowników powinny być organizowane jeszcze przed podjęciem pracy oraz w sposób cykliczny w trakcie trwania zatrudnienia. A zatem szkolenia BHP możemy podzielić na wstępne i okresowe. Każdy pracownik bezwzględnie zobowiązany jest do znajomości i przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Szkolenia wstępne
W każdym przedsiębiorstwie warunkiem dopuszczenia do pracy jest wstępne szkolenie z zakresu BHP. Pracownik w czasie szkolenia zapoznaje się z przepisami BHP określonymi przez Kodeks Pracy oraz poznaje regulamin obowiązujący w zakładzie pracy. W tym czasie prowadzony jest także instruktaż z zakresu udzielania pierwszej pomocy.
W czasie szkolenia wstępnego odbywa się także instruktaż stanowiskowy, podczas którego pracownik ma okazję zapoznać się ze środowiskiem pracy. Szkolenie wstępne powinno zakończyć się sprawdzeniem wiedzy, co stanowi podstawę do dopuszczenia kandydata do pracy na określonym stanowisku.
Szkolenia okresowe
Okresowe szkolenia BHP dla pracowników odbywają się w sposób cykliczny. Częstotliwość szkoleń zależna jest od stanowiska. Co roku szkolenie powinny odbywać osoby zatrudnione na posadach, na których istnieje duże zagrożenie dla zdrowia lub życia. Co 3 lata wiedzę powinni odświeżać pracownicy na angażach robotniczych, a co 5 lat kierownicy, brygadziści, inżynierzy, konstruktorzy i pracownicy służb BHP. Z kolei w przypadku osób zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych szkolenia powinny być powtarzane co 6 lat.
W zależności od stanowiska pierwsze szkolenie powinno odbyć się od 6 do 12 miesięcy od daty zatrudnienia. Na szkoleniu pracownicy zaznajamiają się z przepisami BHP związanymi z obowiązkami, jakie na co dzień wykonują. Szkolenie kończy się egzaminem, a zaświadczenie o jego zakończeniu przechowywane jest w aktach personalnych.
Kto może przeprowadzić szkolenie BHP?
Szkolenie BHP może zostać przeprowadzone przez osobę, która wykonuje zadania służby BHP. Może to być osoba zatrudniona w strukturach firmy. Ze względu na koszty wielu przedsiębiorców decyduje się na outsourcing usług BHP i podejmuje współpracę z firmami zewnętrznymi. Tego typu usługi świadczy firma KARO z Konecka.
Co do zasady obowiązek utworzenia służby BHP w strukturach firmy ciąży na przedsiębiorcach, którzy zatrudniają więcej niż 100 osób. Jeśli pracowników jest mniej, to funkcję specjalisty ds. BHP może pełnić jedna osoba. Również pracodawca ma możliwość wykonywania takiej pracy, pod warunkiem, że przejdzie odpowiednie przeszkolenie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana