Co zużywa się najszybciej w silniku diesla?
Silniki diesla mają wiele zalet. Zużywają mniej paliwa niż benzynowe i jeżdżą na ropę, która jest tańsza od benzyny. Mogą wiele lat działać płynnie i bezawaryjnie, jednak z czasem, w wyniku długiej, intensywnej lub niewłaściwej eksploatacji, pewne ich elementy mogą ulec uszkodzeniu. Co zużywa się najszybciej w silniku diesla? I po czym poznać, jaki element szwankuje?
Wtryskiwacze i pompa wysokiego ciśnienia
Jedne z najczęściej występujących w silnikach diesla awarii dotyczą wtryskiwaczy. Towarzyszą im następujące objawy:
- problem z uruchomieniem silnika,
- nierówna praca silnika,
- szybsze niż zwykle zużywanie paliwa,
- czarny dym wydobywający się z rury wydechowej.
Aby chronić wtryskiwacze, należy tankować paliwo dobrej jakości, regularnie wymieniać olej, a po wymianie czyścić filtry.
Także pompa wysokiego ciśnienia może ulec awarii. Po pierwsze może zostać zanieczyszczona, po drugie, kiedy się zużyje, zaczyna podawać do wtryskiwaczy starte drobinki. Przez to, przyspiesza proces ich niszczenia.
Turbosprężarka
Kolejny element, który dość często stwarza problemy w silniku diesla to turbosprężarka. Kiedy jest uszkodzona:
- pojawia się olej w spalinach,
- olej szybciej się zużywa,
- silnik nie ma mocy albo przechodzi w tryb awaryjny.
Uszkodzoną turbosprężarkę należy wymienić na nową albo poddać regeneracji.
Koło dwumasowe
Dwumasowe koło zamachowe zużywa się w trakcie eksploatacji. Najszybciej kłopoty z tym elementem odczują osoby, które stosują niewłaściwą technikę jazdy:
- za ostre ruszanie po odpaleniu silnika,
- jazda na zbyt niskich obrotach,
- chaotyczne zmienianie biegów.
Na szczególne obciążenia koło dwumasowe wystawiane jest podczas jazdy w terenie i holowania przyczepy.
Zapchane filtry DPF
Silniki diesla niestety znane są też z łatwo zapychających się filtrów DPF, czy filtrów cząsteczek stałych. Normalnie czyszczą się one same podczas zmiany parametrów silnika, wtrysku paliwa i wzrostu temperatury przy wysokich obrotach. Trudno o to przy jeździe w korkach albo na krótkich dystansach. Właśnie przez to dochodzi zapchania filtra cząsteczkami sadzy.
Często po różnych sygnałach można zorientować się, która część silnika uległa awarii, ale taka ocena na oko nie zastąpi profesjonalnej diagnozy. Serwis samochodowy Auto-Trans w Lublinie oferuje serwis silników diesla. Obejmuje on uważną diagnozę i naprawę układów paliwowych. Im szybciej mechanik rozpozna usterkę, tym mniejszy będzie miała wpływ na pozostałe części silnika. Właśnie dlatego, należy się do niego wybrać, kiedy tylko zauważy się niepokojące symptomy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana