Czy zaprzestanie korzystania z pojazdu zwalnia z opłacania ubezpieczenia?
Wszyscy kierowcy są zobowiązani wykupić polisę OC na swój pojazd. Jeżeli auto jest już niesprawne i przechowywane na posesji, również muszą opłacać ubezpieczenie. Jedyną możliwością zwolnienia z ubezpieczenia jest kasacja, w której wyniku można wyrejestrować samochód w Wydziale Komunikacji. Jak dokładnie wygląda ten proces?
Oddanie pojazdu do stacji demontażu
Stacje demontażu pojazdów są miejscem, do którego można oddać samochód, nadający się do kasacji. Przed jakimikolwiek krokami należy sprawdzić, czy dane złomowisko jest legalne (posiada odpowiednie uprawnienia i certyfikaty). Firma Skup Samochodów za Gotówkę zajmuje się profesjonalnym złomowaniem samochodów każdego typu (nie tylko osobowych, ale i dostawczych).
Pracownicy pomagają wszystkim klientom w formalnościach, a wszystkie działania są regulowane obowiązującymi aktami prawnymi. Jeżeli zdarzy się, że samochód nie może dojechać samodzielnie na złomowanie, pracownicy zobowiązują się dostarczyć lawetę lub odholować go. Tak powinna postępować każda profesjonalna stacja demontażu pojazdów.
Wydział Komunikacji – kolejny krok
Przed złomowaniem dawny właściciel otrzymuje zaświadczenie o kasacji, z którym powinien udać się do Wydziału Komunikacji (właściwym dla miejsca zamieszkania kierowcy). Odpowiedni organ może znajdować się w urzędzie starostwa powiatowego czy urzędzie miasta. Musi przedstawić dokument urzędnikowi, który dokona wyrejestrowania pojazdu z bazy danych. Dawny właściciel zezłomowanego pojazdu otrzyma odpowiednie zaświadczenie, poświadczające wykonanie procedury.
Czy istnieje kara za niewyrejestrowanie auta?
Od 1 stycznia 2020 roku obowiązuje nowa ustawa (Prawo o ruchu drogowym), która traktuje o konsekwencjach finansowych, jeżeli pojazd nie zostanie wyrejestrowany w terminie 30 dni od kasacji. Kara może wynieść od 200 do 1000 zł.
Rozmowy z ubezpieczycielem
Ostatnim krokiem, który powinien wykonać dawny właściciel pojazdu, jest udanie się do własnego ubezpieczyciela. Po przedstawieniu dokumentu o wyrejestrowaniu samochodu polisa zostaje niemal natychmiastowo wstrzymana. Jeżeli pozostało jeszcze kilka miesięcy do zakończenia polisy, kierowca może liczyć na zwrot nadpłaty.
Rozmowy z ubezpieczycielem nie muszą się odbywać osobiście. Można poinformować o wyrejestrowaniu pojazdu za pośrednictwem drogi mailowej, telefonicznie lub ewentualnie poprzez konto klienta (dokładnie informacje znajdują się na stronie internetowej każdego ubezpieczyciela). W każdym wypadku trzeba napisać krótkie pismo i dołączyć do niego skan dokumentu, potwierdzający wyrejestrowanie samochodu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana