Czym jest agencja prasowa i czym się zajmuje?

Czym jest agencja prasowa i czym się zajmuje?

Agencja prasowa stanowi prasową instytucję, której zadaniem jest dostarczanie materiału mediom. Są to gazety, radio, telewizja czy strony internetowe. Pracują w niej dziennikarze. Dzięki agencji prasowej media mogą zaoszczędzić pieniędzy na utrzymaniu własnych terenowych czy zagranicznych korespondentów. Jakie są jej rodzaje oraz jaki jest jej status? W jaki sposób działa? Odpowiadamy!

Rodzaje agencji

Wyróżnia się agencje:

  • telegraficzną,
  • prasową,
  • informacyjną.

Dzięki rozwojowi środków masowego przekazu i zasięgowi na cały świat agencje prasowe dzielą się na:

  • informacyjne,
  • publicystyczne,
  • fotograficzne,
  • reklamowe.

Jaki jest status agencji prasowych w Polsce?

Ze względu na prawo wyodrębnia się agencje oficjalne i półoficjalne. Pierwsze są reprezentowane przez rządowe stanowiska. Mają prawo do komunikowania w imieniu władz. Natomiast półoficjalne związane są z wyrażaniem stanowiska, które zbliżone jest do władzy w konkretnym państwie. Ze względu na status wyróżnia się:

  • spółdzielnię środowiskową,
  • spółdzielnię dziennikarską,
  • spółkę akcyjną,
  • firmy prywatne,
  • agencję państwową.

Kontrolowane są natomiast przez: udziały w spółkach, dotacje, poprzez reprezentantów czy wpływ na kierownictwo.

Jak działają agencje prasowe?

Agencje prasowe skupiają się na dostarczaniu bieżących informacji. W związku z tym w jej pracy można znaleźć części, które są popularne dla stylu informacyjnego. Są to:

  • zrozumiałość,
  • zwięzłość,
  • rzeczowość prezentacji.

Polska Agencja Prasowa (PAP)

Przed powstaniem PAP funkcjonowała Polska Agencja Telegraficzna. Została powołana jako firma państwowa w 1924 roku. Jednak powstała ona wcześniej, a za jej twórcę uważa się grupę dziennikarzy w tym Franciszka Orzechowskiego w 1918 roku. Wtedy Austria opuściła Lwów i Kraków. Wtedy przez Polaków zostały przejęte oddziały krakowski i lwowski Wiedeńskiego Biura Korespondencyjnego. Obecnie Codzienny Serwis Informacyjny Podstawowy przekazuje wiadomości z kraju i ze świata. Dostarcza informacje związane z:

  • kulturą,
  • sportem,
  • nauką,
  • gospodarką,
  • polityką,
  • społeczeństwem.

Tworzą go doświadczeni dziennikarze oraz korespondenci. Korzystają z niego:

  • prasa,
  • instytucje finansowe,
  • telewizje,
  • firmy,
  • urzędy państwowe.

Wiadomości są przekazywane przez satelitę lub Internet.

Polska Agencja Prasowa składa się z Prezesa PAP. Zajmuje się on kierowaniem pracą oraz reprezentacją. Odpowiada za programowanie i kontrolowanie wykonywania zadań. Odpowiada także za zawieranie umów o współpracy z partnerami zagranicznymi czy krajowymi. Prezes jest jednocześnie Redaktorem Naczelnym PAP. Powoływany jest i odwoływany przez Prezesa Rady Ministrów.

Co to jest Polska Agencja Informacyjna?

Polska Agencja Informacyjna (PAI) powstała w 1991 roku. Do głównych działów zalicza się centrum prasowe, które wiąże się z kontaktami międzynarodowymi. Do jego zadań zaliczają się:

  • pomoc dziennikarzom – polskim i zagranicznym,
  • opracowanie materiałów,
  • pomoc przy nawiązywaniu kontaktów.

Zajmuje się także organizacją podróży informacyjnych czy obsługą tłumaczeniową. Co więcej, w przypadku zagranicznych wizyt funkcjonuje biuro prasowe, które odpowiada za dostarczenie potrzebnych materiałów programowych, informacyjnych, dokumentów czy tłumaczeń. Dodatkowo obejmuje serwis fotograficzny. Korzysta z niego:

  • prasa krajowa,
  • prasa zagraniczna,
  • wydawnictwa.

Ponadto organizowane są wystawy fotograficzne, które pokazują życie w Polsce, w tym ludzi czy obiektów kultury. Agencja Informacyjna ma również własne wydawnictwo. 

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.