Czym są certyfikaty ISO i jaki mają wpływ na marketing organizacji?
Certyfikaty ISO są wydawane firmom, które spełniają międzynarodowe normy, określone przez International Organization for Standardization. Zasad jest wiele i odnoszą się do różnych czynników mierzonych w przedsiębiorstwie. Właściciel powinien o nie zadbać. Takie certyfikaty pokazują, że firma jest nowoczesna i nadąża za rozwijającym się światem. Przemawia to także do wyobraźni konsumentów.
O czym mówią certyfikaty ISO?
Certyfikaty ISO są różne i odnoszą się do innych zagadnień. Ich znaczenie określa pięciocyfrowa liczba na początku, z kolei o dacie wydania świadczy czterocyfrowa liczba podana po dwukropku. Najważniejsze, o czym informują certyfikaty, to spełnienie norm w zakresie:
- zarządzania jakością,
- działania na rzecz środowiska,
- przestrzegania bezpieczeństwa i higieny pracy,
- bezpiecznego zarządzania żywnością,
- bezpieczeństwa dostaw,
- bezpieczeństwa informacji.
Każda norma jest oznaczona innym numerem. Certyfikat ISO zostanie wydany tylko, jeśli firma naprawdę spełnia konkretne warunki. Warto się jednak o niego postarać, bo to zaleta nie tylko przy pozyskiwaniu klientów i kontrahentów.
Co może dać firmie certyfikat ISO?
Firma nie musi posiadać certyfikatu ISO, ale dobrze jest o niego zadbać. Przynosi wiele korzyści, szczególnie osobom zarządzającym przedsiębiorstwem. Normy są bowiem przygotowane tak, żeby chronić pracowników, klientów i składniki majątku oraz polepszać organizację. Duże zalety, które certyfikaty ISO mogą przynieść firmie, to:
- lepiej przeszkolona i sprawniej pracująca kadra,
- lepsze gospodarowanie zasobami,
- silniejsza pozycja negocjacyjna,
- lepsze zabezpieczenia informacji wewnętrznych,
- prowadzenie ekologicznych i zrównoważonych działań,
- lepsze dbanie o komfort pracy pracowników.
Przestrzeganie norm nie narazi firmy na poważne koszty, a może przyczynić się do większych zarobków i oszczędności.
Certyfikat ISO można zdobyć poprzez wprowadzanie do firmy sprawnie działających systemów zarządzania. Taki proces można zaplanować i przeprowadzić samodzielnie albo skorzystać z pomocy doświadczonego zespołu, jak Biuro Konsultacyjno-Usługowe Advisory. Warto zainwestować w certyfikat także z uwagi na klientów. Coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na przestrzeganie norm i zasad w firmach, z których usług korzystają. Certyfikaty ISO przyciągają wzrok i budują zaufanie. To także mocny punkt przy negocjacjach oraz przetargach. Wiele firm w ogóle nie będzie do nich dopuszczonych, jeśli nie udowodnią, że są godne zaufania i dbają o zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana