Jak opracować i wdrożyć system ZKP?
Przed rozpoczęciem sprzedaży wyrobów budowlanych producenci zobowiązani są do opracowania i wdrożenia systemu Zakładowej Kontroli Produkcji. System ZKP wymaga przygotowania odpowiedniej dokumentacji oraz wprowadzenia jej do stosowania w codziennej działalności i bieżącego aktualizowania. Zastanawiasz się, jak opracować i wdrożyć system ZKP? Odpowiadamy!
System ZKP – najważniejsze informacje
Zgodnie z przepisami prawa obowiązkiem każdego producenta materiałów budowlanych jest posiadanie wdrożonego systemu ZKP. System ZKP służy nadzorowaniu jakości w celu zapewnienia bezpieczeństwa użytkowania wytwarzanych wyrobów budowlanych. Udokumentowana, wewnętrzna kontrola procesu produkcyjnego jest gwarantem tego, że dane wyroby nie stwarzają zagrożenia dla zdrowia lub życia oraz są zgodne ze specyfikacjami technicznymi.
Wdrożenie systemu ZKP jest obligatoryjne bez względu na mający zastosowanie system oceny zgodności. Wynika to z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 z dnia 9 marca 2011 r. Certyfikacja ZKP upoważnia producenta do wydania deklaracji właściwości użytkowych oraz oznaczenia wyrobów budowlanych znakiem CE, potwierdzającym ich zgodność ze specyfikacjami technicznymi zawartymi w normach zharmonizowanych albo w Europejskich Ocenach Technicznych (EOT).
Podobna procedura obowiązuje przy wprowadzaniu na rynek wyrobów podlegających oznakowaniu znakiem budowlanym, czyli dla wyrobów, dla których nie opracowano specyfikacji technicznych wspólnych dla wszystkich państw stowarzyszonych w Unii Europejskiej. Wyroby te wymienione są w załączniku do Rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 13 czerwca 2018 r. w sprawie sposobu deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym. W tym przypadku producent wydaje krajową deklarację właściwości użytkowych i uzyskuje prawo do znakowani wyrobów znakiem budowlanym.
Jak wygląda procedura wdrożenia systemu ZKP?
Każdy producent wyrobów budowlanych powinien zadbać o wdrożenie i stosowanie ZKP. Przy jego opracowywaniu i wdrażaniu najlepiej jest skorzystać z profesjonalnej pomocy, jak np. TBF Systemy Jakości. Wdrożenie systemów ZKP wymaga opracowania odpowiedniej dokumentacji systemowej. Procedura ta rozpoczyna się od przeprowadzenia wstępnego auditu, oceniającego zgodność aktualnie stosowanego systemu zarządzania produkcją i jakością z wymaganiami.
Na podstawie auditu opracowywany jest raport, który zawiera między innymi szczegółowy zakres prac, jakie należy wykonać w celu osiągnięcia zgodności zakładowego systemu zarządzania produkcją z wymaganiami ZKP. Prace te mogą być wykonane siłami własnymi producenta (zwykle przedłuża to znacząco osiągnięcie zgodności z wymaganiami i nie ma pewności, że zmiany zostały wprowadzone prawidłowo). Lepszą opcją jest wykonanie niezbędnych prac przy udziale doświadczonych konsultantów, np. z firmy TBF. Jednym z wymaganych działań jest opracowanie dokumentacji systemowej, tj. księgi jakości systemu ZKP, procedur, instrukcji itd., a następnie przeszkolenie odpowiednich grup pracowników.
Wszystkie elementy ZKP wymagają systematycznych działań, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia jakichkolwiek niezgodności. Sprawdzenie poprawności i skuteczności wprowadzonego systemu weryfikuje zazwyczaj audit końcowy.
Co daje wdrożenie systemu ZKP?
Wdrożenie i certyfikacja systemu ZKP to obowiązkowy wymóg prawny związany z produkcją wyrobów budowlanych. Pozwala on uniknąć kar administracyjnych, a jednocześnie dzięki jasnym i precyzyjnym procedurom postępowania usprawnia ich produkcję. Przekłada się to oczywiście także na zwiększenie wiarygodności w oczach klientów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana