Jak organizować wypoczynek dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie?
Zabawa to nieodłączny element życia każdego dziecka. Nie powinniśmy pozbawiać nikogo przyjemności i możliwości wypoczynku. Niezależnie od niepełnosprawności dziecka, lubi się ono bawić i odprężyć. Organizując wypoczynek dla dzieci z niepełnosprawnościami intelektualnymi, warto zwrócić uwagę na kilka kwestii.
Podejdź do zabawy indywidualnie
Bez wątpienia każde dziecko lubi się bawić. Organizując więc czas wypoczynku, podejdź do niego indywidualnie. Pamiętaj, że każda niepełnosprawność różni się od siebie oraz każde dziecko jest inne. Przede wszystkim pamiętaj, że czas wypoczynku nie powinien oznaczać presji oraz spełniania żadnych oczekiwań.
Na przykład, dzieci z ADHD potrzebuje szczególnie dużo ruchu. Weź to pod uwagę, organizując im czas wypoczynku. Zabawy powinny rozwijać ich koncentracje oraz motorykę i zachowania społeczne. Świetnym rozwiązaniem mogą okazać się tu wszelkiego rodzaju zabawy wykorzystujące dotyk, wodzenie oczami lub poruszanie rękami i nogami.
Na co zwrócić uwagę wymyślając zabawy?
Organizując wypoczynek dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, tak samo powinieneś podejść indywidualnie. Zabawy są dla dzieci szansą na nawiązywanie kontaktów z innymi ludźmi oraz aktywacją wielu zmysłów. Doskonałym pomysłem mogą być wszelkiego rodzaju aktywności plastyczne, takie jak zabawy farbami albo plasteliną, czy modeliną. Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną dobrze odnajdą się w zabawach z naśladowaniem, czy powtarzaniem sekwencji. Wypoczynek może zapewnić im również puszczanie baniek, dmuchanie balonów lub inne zabawy z wykorzystaniem funkcji oddechowej.
Jeżeli chcemy zorganizować dzieciom z niepełnosprawnościami intelektualnymi czas wypoczynku, warto również poszukać pomocy u doświadczonych osób. Fundacja pomocy dzieciom - Gwiazdeczka w Warszawie od lat pomaga dzieciom z niepełnosprawnościami intelektualnymi, kształtując ich kreatywność oraz twórczość.
Pamiętaj, że podstawą podczas organizowania wypoczynku i zabawy dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, zawsze powinno być bezpieczeństwo. Zapewnij dziecku odpowiednią, stałą opiekę, która jest przede wszystkim bardzo istotna, jeżeli zabawa odbywa się w grupie. Przestrzeń wypoczynkowa, przed zabawą, powinna zostać pozbawiona wszelkich niebezpiecznych przedmiotów. Zabawy powinny być dostosowywane do możliwości i umiejętności poszczególnego dziecka. Pamiętaj, że powinien to być czas wypoczynku i dobrej zabawy, a nie niepotrzebnego stresu i płaczu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana