Artykuł sponsorowany

Jak prowadzić księgi przychodów i rozchodów?

Jak prowadzić księgi przychodów i rozchodów?

Księga przychodów i rozchodów należy do uproszczonych metod prowadzenia księgowości i jest najczęściej wykorzystywana przez małe i średnie firmy. Zapisy w niej dokonywane stanowią podstawę do rozliczania podatku dochodowego. Mimo tego, że posługiwanie się księgą jest znacznie prostsze niż prowadzenie pełnej księgowości, to ze względu na skomplikowanie obowiązujących przepisów podatkowych lepiej powierzyć jej wypełnianie biuru rachunkowemu.

Kto musi prowadzić księgę przychodów i rozchodów?

Możliwość prowadzenia Podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR) jest zarezerwowana dla osób fizycznych, które rozliczają się z podatku dochodowego obliczanego według skali podatkowej albo podatku liniowego. Będzie więc stosowana zarówno przez jednoosobowe działalności gospodarcze, jak i wspólników spółek cywilnych, partnerskich oraz jawnych. Ich przychody nie mogą jednak przekraczać w poprzednim roku podatkowym progu 2 000 000 euro. Warto pamiętać, że do kwoty tej zaliczają się także sumy uzyskane ze sprzedaży składników majątku firmy – nieruchomości, maszyn i pojazdów. Co ważne, prowadzenie księgi przychodów i rozchodów jest przywilejem, z którego można zrezygnować. Podmioty, które nie przekraczają określonego limitu, mogą dobrowolnie przejść na pełne księgi rachunkowe.

Jakie informacje zapisuje się w księdze przychodów i rozchodów?

Konstrukcja Podatkowej księgi przychodów i rozchodów jest znacznie prostsza niż księgowanie na kontach niezbędne przy księgach handlowych. W księdze podaje się kwoty otrzymywanych przychodów – ze sprzedaży towarów i usług, a także dodatkowych źródeł np. sprzedaży środków trwałych. Należy w niej podawać również sumy wydatkowane na zakup towarów i materiałów, a ponadto uboczne koszty zakupu, choćby opłaty za transport.  Osobno wpisuje się koszty związane z prowadzeniem działalności m.in. wydatkami na czynsz za lokal. W księdze należy zapisywać kwoty przeznaczane na wypłatę wynagrodzeń. W PKPIR muszą się też znaleźć szczegóły dotyczące konkretnych zdarzeń gospodarczych – data dokonania transakcji oraz dane podmiotu, z którym ją przeprowadzono. Konieczne jest określenie dowodu księgowego, na którego podstawie dokonano zapisu. Księga może być prowadzona w klasycznej formie papierowej, a także elektronicznej.

Prowadzenie Podatkowej księgi przychodów i rozchodów najlepiej zlecić doświadczonemu biuru rachunkowemu. Dobrym wyborem może być np. Biuro Doradztwa Podatkowego Lidii Sarneckiej z Torunia. Oferuje ono także usługi związane z pełną księgowością oraz kwestiami kadrowo-płacowymi.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.