Jak prowadzić księgi przychodów i rozchodów?
Księga przychodów i rozchodów należy do uproszczonych metod prowadzenia księgowości i jest najczęściej wykorzystywana przez małe i średnie firmy. Zapisy w niej dokonywane stanowią podstawę do rozliczania podatku dochodowego. Mimo tego, że posługiwanie się księgą jest znacznie prostsze niż prowadzenie pełnej księgowości, to ze względu na skomplikowanie obowiązujących przepisów podatkowych lepiej powierzyć jej wypełnianie biuru rachunkowemu.
Kto musi prowadzić księgę przychodów i rozchodów?
Możliwość prowadzenia Podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR) jest zarezerwowana dla osób fizycznych, które rozliczają się z podatku dochodowego obliczanego według skali podatkowej albo podatku liniowego. Będzie więc stosowana zarówno przez jednoosobowe działalności gospodarcze, jak i wspólników spółek cywilnych, partnerskich oraz jawnych. Ich przychody nie mogą jednak przekraczać w poprzednim roku podatkowym progu 2 000 000 euro. Warto pamiętać, że do kwoty tej zaliczają się także sumy uzyskane ze sprzedaży składników majątku firmy – nieruchomości, maszyn i pojazdów. Co ważne, prowadzenie księgi przychodów i rozchodów jest przywilejem, z którego można zrezygnować. Podmioty, które nie przekraczają określonego limitu, mogą dobrowolnie przejść na pełne księgi rachunkowe.
Jakie informacje zapisuje się w księdze przychodów i rozchodów?
Konstrukcja Podatkowej księgi przychodów i rozchodów jest znacznie prostsza niż księgowanie na kontach niezbędne przy księgach handlowych. W księdze podaje się kwoty otrzymywanych przychodów – ze sprzedaży towarów i usług, a także dodatkowych źródeł np. sprzedaży środków trwałych. Należy w niej podawać również sumy wydatkowane na zakup towarów i materiałów, a ponadto uboczne koszty zakupu, choćby opłaty za transport. Osobno wpisuje się koszty związane z prowadzeniem działalności m.in. wydatkami na czynsz za lokal. W księdze należy zapisywać kwoty przeznaczane na wypłatę wynagrodzeń. W PKPIR muszą się też znaleźć szczegóły dotyczące konkretnych zdarzeń gospodarczych – data dokonania transakcji oraz dane podmiotu, z którym ją przeprowadzono. Konieczne jest określenie dowodu księgowego, na którego podstawie dokonano zapisu. Księga może być prowadzona w klasycznej formie papierowej, a także elektronicznej.
Prowadzenie Podatkowej księgi przychodów i rozchodów najlepiej zlecić doświadczonemu biuru rachunkowemu. Dobrym wyborem może być np. Biuro Doradztwa Podatkowego Lidii Sarneckiej z Torunia. Oferuje ono także usługi związane z pełną księgowością oraz kwestiami kadrowo-płacowymi.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana