Jak uporać się z "obcierką" parkingową?
Korzystanie z samochodu wiąże się z ryzykiem jego uszkodzenia. W grę nie muszą wchodzić ani poważne wypadki, ani kolizje – karoserię można równie łatwo zarysować podczas parkowania czy manewrowania w ograniczonej przestrzeni. Zniszczenia tego rodzaju zwykle nie wypływają na bezpieczeństwo jazdy, jednak sprawiają, że auto nie prezentuje się najlepiej, a co ważne jest w dużym stopniu narażone na pojawienie się korozji.
Jak można naprawiać szkody parkingowe?
Uszkodzenia karoserii wskutek tzw. szkód parkingowych to z reguły zarysowania lakieru albo wgniecenia poszczególnych elementów. Choć ich skala nie jest zwykle zbyt rozległa, to wpływają one niekorzystnie na wygląd auta i w znacznym stopniu obniżają jego wartość. Przeprowadzenie odpowiedniej naprawy powypadkowej pozwala na uniknięcie ryzyka korozji, ponieważ tam, gdzie lakier został zdrapany aż do blachy z czasem może pojawić się rdza. Likwidacja szkód tego rodzaju może być prowadzona na różne sposoby w zależności od ich rodzaju. Przy odkształceniach blach, którym nie towarzyszy pęknięcie lub zarysowanie lakieru metodą może być użycie technik Paintless Dent Repair (PDR), jeżeli natomiast problem dotyczy wyłącznie warstwy lakieru bezbarwnego rozwiązaniem może się okazać właściwe polerowanie. W sytuacji, gdy oba typy uszkodzeń występują jednocześnie niezbędne okaże się zastosowanie tradycyjnej interwencji blacharsko-lakierniczej.
Różnice między technikami naprawy szkód parkingowych
Podczas naprawy PDR praca polega na przywróceniu pierwotnego kształtu elementu przez wypchnięcie blach od wewnątrz przy użyciu specjalnych narzędzi albo zastosowaniu techniki tzw. Glue Puller, tj. wyciągnięcia odkształceń przyklejanym do wierzchniej części podzespołu grzybkiem, który jest odciągany za pomocą dźwigni. Polerowanie elementów z zarysowaniami jest możliwe wówczas, gdy ich głębokość jest na tyle mała, że nie sięgają one warstwy lakieru bazowego, a więc powłoki, która nadaje autu kolor. Wyrównując zewnętrzny w stosunku do niej lakier bezbarwny, ścierając go na obszarze sąsiadującym z rysą, eliminuje się powstające załamania światła i przywraca dawny wygląd. Tradycyjne metody napraw blacharsko-lakierniczych oznaczają natomiast wyprostowanie elementu, zaszpachlowanie ewentualnych niedoskonałości powierzchni, a następnie malowanie – punktowe w przypadku, gdy usterka jest niewielka lub całościowe. Możliwe jest też zastosowanie nowego polakierowanego panelu. Szeroki zakres napraw powypadkowych oferuje firma Auto Efekt ze Szczecina. Zajmuje się ona również mechaniką pojazdową.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana