Artykuł sponsorowany

Jak wygląda prowadzenie rozliczeń ewidencji ryczałtowych?

Jak wygląda prowadzenie rozliczeń ewidencji ryczałtowych?

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest jedną z najczęściej wybieranych form opodatkowania. Nie każdy jednak może z niej skorzystać, przedsiębiorców rozliczających się w ten sposób z fiskusem obowiązuje również limit przychodów. Warto także pamiętać, że prowadzenie rozliczeń ewidencji ryczałtowych musi być prowadzone od pierwszego dnia, od którego obowiązuje ta forma opodatkowania, a także rzetelnie i niewadliwie.

Najważniejsze informacje o ryczałcie ewidencjonowanym

Z ewidencji przychodów mogą korzystać przedsiębiorcy, którzy zgłoszą, że chcą korzystać z opodatkowania na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w formularzu CEIDG-1 lub osoby prywatne, które zdecydują się na opodatkowanie w ten sposób wynajmu prywatnego.  Jest to jedna z popularniejszych form księgowości uproszczonej.

Istnieją jednak dwa ograniczenia: pierwszym z nich jest ten, że nie każdy przedsiębiorca może skorzystać z opodatkowania ryczałtem (dotyczy to np. aptek lub firm, które sprzedają części samochodowe lub wartości dewizowe). Drugie ograniczenie to limit przychodów, który wynosi 2 mln euro rocznie. W obydwu przypadkach (po przekroczeniu limitu albo sprzedaży towarów lub usług określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) podatnik traci prawo do opodatkowania ryczałtem.

Prawidłowe prowadzenie rozliczeń ewidencji ryczałtowych

Wspomniana ustawa dopuszcza prowadzenie rozliczeń ewidencji ryczałtowych zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Ważne jest jednak to, aby księgowość była prowadzona w porządku chronologicznym, z zachowaniem ustalonego wzoru, a w przypadku przechowywania zapisów na nośnikach danych w taki sposób, by nie uległy one zniekształceniu lub uszkodzeniu. Dodatkowo, jeśli ewidencja przychodów jest prowadzona przez podmiot zewnętrzny, np. biuro księgowe Ed-Pro Expert ze Szczecina, fakt ten należy zgłosić właściwemu urzędowi skarbowemu w ciągu 7 dni.

Istotne jest również to, aby wpisów dokonywać na podstawie dokumentów: faktur, rachunków i dowodów wewnętrznych. Wpisów można dokonywać na podstawie dziennych zestawień wystawionych faktur, jednak należy dokonać ich przed upływem 20. dnia kolejnego miesiąca – jest to bowiem dzień, w którym należy zapłacić należną zaliczkę na podatek dochodowy. Ewidencja musi być prowadzona w sposób rzetelny i niewadliwy, ponieważ w przeciwnym razie podatnikowi grozi wysoka kara – w wysokości nawet pięciokrotności podatku, który miał zastosować, aż do 75% przychodów.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.