Jak wygląda prowadzenie rozliczeń ewidencji ryczałtowych?
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest jedną z najczęściej wybieranych form opodatkowania. Nie każdy jednak może z niej skorzystać, przedsiębiorców rozliczających się w ten sposób z fiskusem obowiązuje również limit przychodów. Warto także pamiętać, że prowadzenie rozliczeń ewidencji ryczałtowych musi być prowadzone od pierwszego dnia, od którego obowiązuje ta forma opodatkowania, a także rzetelnie i niewadliwie.
Najważniejsze informacje o ryczałcie ewidencjonowanym
Z ewidencji przychodów mogą korzystać przedsiębiorcy, którzy zgłoszą, że chcą korzystać z opodatkowania na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w formularzu CEIDG-1 lub osoby prywatne, które zdecydują się na opodatkowanie w ten sposób wynajmu prywatnego. Jest to jedna z popularniejszych form księgowości uproszczonej.
Istnieją jednak dwa ograniczenia: pierwszym z nich jest ten, że nie każdy przedsiębiorca może skorzystać z opodatkowania ryczałtem (dotyczy to np. aptek lub firm, które sprzedają części samochodowe lub wartości dewizowe). Drugie ograniczenie to limit przychodów, który wynosi 2 mln euro rocznie. W obydwu przypadkach (po przekroczeniu limitu albo sprzedaży towarów lub usług określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) podatnik traci prawo do opodatkowania ryczałtem.
Prawidłowe prowadzenie rozliczeń ewidencji ryczałtowych
Wspomniana ustawa dopuszcza prowadzenie rozliczeń ewidencji ryczałtowych zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Ważne jest jednak to, aby księgowość była prowadzona w porządku chronologicznym, z zachowaniem ustalonego wzoru, a w przypadku przechowywania zapisów na nośnikach danych w taki sposób, by nie uległy one zniekształceniu lub uszkodzeniu. Dodatkowo, jeśli ewidencja przychodów jest prowadzona przez podmiot zewnętrzny, np. biuro księgowe Ed-Pro Expert ze Szczecina, fakt ten należy zgłosić właściwemu urzędowi skarbowemu w ciągu 7 dni.
Istotne jest również to, aby wpisów dokonywać na podstawie dokumentów: faktur, rachunków i dowodów wewnętrznych. Wpisów można dokonywać na podstawie dziennych zestawień wystawionych faktur, jednak należy dokonać ich przed upływem 20. dnia kolejnego miesiąca – jest to bowiem dzień, w którym należy zapłacić należną zaliczkę na podatek dochodowy. Ewidencja musi być prowadzona w sposób rzetelny i niewadliwy, ponieważ w przeciwnym razie podatnikowi grozi wysoka kara – w wysokości nawet pięciokrotności podatku, który miał zastosować, aż do 75% przychodów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana