Jakie obowiązki spoczywają na administratorze budynku?
Administrator budynku to osoba, która czuwa nad prawidłowym funkcjonowaniem obiektu. To właśnie administrator jest pierwszą osobą, z którą mieszkańcy kontaktują się w razie jakichkolwiek problemów. Oprócz obowiązków związanych z pilnowaniem czystości i nadzorem nad pracami remontowymi administrator przyjmuje skargi od mieszkańców oraz dba o ich bezpieczeństwo.
Za co odpowiada administrator budynku?
Administrator budynku zarządza obiektem, a więc współpracuje z zarządem wspólnoty lub właścicielami nieruchomości. To właśnie administrator zwołuje zebrania wspólnoty i przygotowuje sprawozdania oraz dokonuje charakterystyki energetycznej. Ponadto opracowuje rozmaite akty prawne, uchwały i statuty oraz reprezentuje mieszkańców przed organami urzędowymi i sądowymi. Do obowiązków administratora należy także nadzór techniczny, czyli kontrola i konserwacja instalacji i urządzeń znajdujących się w częściach wspólnych budynków. Planuje, realizuje i organizuje prace remontowe oraz wyszukuje możliwości pozyskania dodatkowych funduszy na cele modernizacyjne.
Zarządca odpowiada za bieżące sprawy związane z nieruchomością i jest w stałym kontakcie z lokatorami. Odpowiada za utrzymanie budynku w odpowiednim stanie technicznym poprzez okresowe kontrole. Administrator prowadzi księgę obiektu budowlanego, która jest wymagana wedle obowiązującego prawa, a także zleca okresowe kontrole nieruchomości. Dba o czystość w częściach wspólnych poprzez organizację pracy osób sprzątających.
Kim jest administrator budynku?
Administratorem budynku może być osoba wybrana przez zarząd wspólnoty lub wynajęta firma. Audytor Energetyczny i Zarządca Nieruchomości Przemysław Boczar świadczy usługi zarządzania nieruchomościami w Szczecinie. Warto wiedzieć, że współpraca z profesjonalnymi administratorami przynosi wymierne korzyści. Administracja nieruchomości w Szczecinie to także obsługa księgową i techniczna.
Zasadniczo, aby zostać administratorem budynku, wystarczy okazać zaświadczenie o niekaralności i mieć ukończone 18 lat. Niemniej jednak wspólnoty i właściciele nieruchomości najchętniej nawiązują współpracę z licencjonowanymi administratorami, ponieważ kompetencje zawodowe to gwarancja właściwego wykonywania powierzonych obowiązków. Najlepiej, jeśli osoba wybrana na administratora będzie mogła pochwalić się świadectwem nadania licencji zawodowej zarządcy nieruchomości, znajomością zasad kosztorysowania potwierdzoną odpowiednim certyfikatem oraz podstawową wiedzą z zakresu prawa budowlanego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana