Artykuł sponsorowany

Jakie są rodzaje tłumaczeń ustnych?

Jakie są rodzaje tłumaczeń ustnych?

Tłumaczenia ustne odgrywają kluczową rolę w komunikacji międzyludzkiej, umożliwiając wymianę informacji pomiędzy osobami posługującymi się różnymi językami. Wyróżniamy kilka rodzajów takich tłumaczeń, a każdy z nich ma nieco inne przeznaczenie. W tym artykule wymieniamy najważniejsze z nich, dzięki czemu bez trudu dobierzesz typ odpowiadający twoim potrzebom.

Na czym polega kabinowe tłumaczenie symultaniczne?

Już na samym początku warto zwrócić uwagę, że jest to jeden z najtrudniejszych rodzajów tłumaczeń. Wykorzystuje się go głównie podczas dużych wydarzeń, takich jak międzynarodowe konferencje czy spotkania dyplomatyczne. Tłumacz przebywa tu w dźwiękoszczelnej kabinie, gdzie przy użyciu słuchawek, słucha osoby przemawiającej do większej grupy. Następnie na bieżąco przekłada całość wypowiedzi na język docelowy, by przekazać ją uczestnikom znajdującym się na sali. Oni rzecz jasna również posiadają słuchawki, dzięki czemu nie przeszkadzają sobie wzajemnie, a o ile organizator dysponuje odpowiednią liczbą oddzielonych kabin, można stworzyć niezliczoną liczbę wersji językowych. Dla przykładu w jednym pomieszczeniu przebywa tłumacz polsko-szwedzki, w innym odbywa się przekład na niemiecki, podczas gdy w kolejnym powstaje treść dla francuskich odbiorców. W tym miejscu warto zauważyć, że praca taka wymaga dużego refleksu i koncentracji, co na dłuższą metę bywa wyczerpujące. Z tego powodu jedno wydarzenie musi obsługiwać minimum dwóch tłumaczy, zmieniających się średnio co 20 minut.

Przeczytaj również: Charakterystyka i rodzaje materiałów protetycznych

Tłumaczenie szeptane oraz konsekutywne

Gdy translacji wymaga niewielka liczba osób, można skorzystać z formy szeptanej. Jest to swego rodzaju odmiana omówionego już typu symultanicznego, która polega na przekazywaniu cichym szeptem treści wypowiedzi. Technika taka prawdopodobnie będzie jednak przeszkadzać osobom postronnym, dlatego nie cieszy się ona zbytnią popularnością. Znacznie częściej spotkamy się z tłumaczeniem konsekutywnym, oferowanym między innymi przez Biuro tłumaczeń języka szwedzkiego Małgorzaty Grabarczyk, które jest niezastąpione gdy znaczenie ma interakcja pomiędzy uczestnikami. W tym przypadku tłumacz czeka aż mówca zakończy swoją wypowiedź, po czym przekłada ją na język odbiorców. Niestety rozwiązanie to ma jedną poważną wadę, a mianowicie wiąże się z dwukrotnym wydłużeniem czasu wystąpienia. Cała treść jest bowiem najpierw wypowiadana przez autora, a następnie ten sam przekaz powtarza tłumacz. Dodatkowo mówca powinien robić przerwy co kilka zdań, a w ostateczności po zakończeniu jednej myśli. Ma to na celu ułatwienie pracy tłumaczowi, który musi przecież wszystko dokładnie zapamiętać.

Przeczytaj również: Typy folii PE w rolce

Przeczytaj również: Wykorzystanie różnego typu kontenerów w celach wojskowych

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.