Kryteria wyboru rozdzielaczy pneumatycznych
Rozdzielacze pneumatyczne pomagają kontrolować działanie siłowników, niezbędnych do obsługi wielu maszyn. Ich poszczególnie modele mogą różnic się od siebie, dlatego nie zawsze będą uniwersalne. Ich dobór nie jest jednak skomplikowany, wystarczy znać podstawowe kryteria, które trzeba wziąć pod uwagę. Dobrze wybrane części zapewniają kontrolę nad procesem produkcyjnym i poprawiają jakość wykonywanej pracy.
Czym są rozdzielacze pneumatyczne?
Rozdzielacze pneumatyczne, nazywane także zaworami rozdzielającymi, są istotną częścią montowaną w pneumatycznych układach napędowych. Ich głównie zadania to:
kontrolowanie kierunku przepływu powietrza w siłownikach,
kontrolowanie ilości przepuszczanego powietrza.
Dzięki nim można kontrolować moc, z jaką siłowniki wprawiają w ruch konkretne maszyny. Zawsze montuje się je razem, dlatego rozdzielacze pneumatyczne powinny być dobrane do tych elementów. Muszą pasować do siebie pod wieloma względami, żeby można było je zamontować. To jednak niejedyne parametry, które powinny decydować o wybranym modelu. Wiele zależy od samych zaworów rozdzielających.
Czym kierować się, wybierając rozdzielacze pneumatyczne?
Rozdzielacze różnią się między sobą cechami charakterystycznymi. To od nich będzie zależało, jaki model sprawdzi się najlepiej. Są to:
sposób sterowania,
wielkość zaworu,
ilość dróg przepływu,
liczba sterowanych położeń elementu sterującego przepływem,
sposób zasilania.
Istotnymi parametrami są także wielkość siłowników, ich rodzaj oraz to, czy są one dwustronnego, czy jednostronnego działania. Oznacza to, że wybierając zawory rozdzielające, trzeba wziąć pod uwagę nie tylko ich model, ale także dopasować je do konkretnego pneumatycznego układu napędowego. W przeciwnym razie problem może pojawić się już na etapie montowania tych urządzeń, a także podczas korzystania z nich.
Rozdzielacze pneumatyczne można znaleźć w wielu sklepach, takich jak "Tech Mech" Hurtownia Przemysłowa. Szukając ich, zawsze warto korzystać z ofert oficjalnych dystrybutorów znanych firm. W ten sposób ma się pewność, że wybrany element będzie doskonale pasował do konkretnego pneumatycznego układu napędowego. Siłowniki dobrze jest łączyć z zaworami tego samego producenta, bo najłatwiej jest je ze sobą sparować. Lepiej nie korzystać z zamienników, których źródła pochodzenia się nie zna. Wynika to nie tylko ze względu na jakość ich wykonania, ale także niemożność sprawdzenia, czy będą one pasowały do reszty układu. Lepiej nie ryzykować, bo może na tym ucierpieć cała produkcja.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana