Montaż haka holowniczego w samochodzie – o czym trzeba pamiętać?
Hak holowniczy w samochodzie uznawany jest za jeden z wyjątkowo przydatnych dodatków. Zależnie od marki i modelu auta może być zamontowany fabrycznie lub też pozostawione miejsce do jego montażu. Zastanawiasz się, czy w każdym pojeździe istnieje możliwość takiej modyfikacji? Sprawdź, jak w praktyce wygląda ta kwestia i czy należy spełniać dodatkowe wymagania.
Jak wygląda montaż haku holowniczego w samochodzie?
Obecnie montaż haku holowniczego jest stosunkowo prosty. Pierwszym i najważniejszym krokiem jest dopasowanie tego elementu do konkretnego modelu samochodu. Należy przy tym uwzględnić między innymi:
- rok produkcji,
- wersję modelu (przed lub po lifcie),
- jednostkę napędową,
- rodzaj nadwozia.
Dzięki powyższym parametrom można określić maksymalną masę całkowitą, jaką dany samochód będzie mógł holować. Warto również zaznaczyć, że dzięki obecnej technologii, montowanie haku holowniczego nie musi oznaczać oszpecenia samochodu. Jak podkreślają specjaliści z takich firm, jak F.H.U. KLAUDIUSZ SZCZEPAN SZCZEPAŃSKI, takie elementy mogą być wysuwane lub wpinane, co w znacznym stopniu pozwala na zachowanie spójnej linii pojazdu i korzystanie z nich wyłącznie wtedy, kiedy jest to potrzebne.
Charakterystyka i rodzaje haków samochodowych
Standardowa wersja haka składa się z belki mocującej. Do niej dospawane są po dwóch stronach wsporniki mocujące. Do korpusu mocowany jest hak główny, a całość chowa się pod zderzakiem samochodu — wystaje wyłącznie jeden element. Belki zwykle wykonuje się z solidnego stopu stali — ich konstrukcja może być prosta lub wygięta. Natomiast wsporniki, które mocują belkę do samochodu, tworzy się z blachy o grubości od 8 do 10 milimetrów. Warto pamiętać, że w skład haka holowniczego wchodzi również gniazdo elektryczne. To przy jego pomocy możliwe jest podłączenie np. oświetlenia w holowanej przyczepie.
Haki holownicze dzielą się na cztery rodzaje:
- z kulą przykręcaną śrubami – najprostsza wersja, gdzie hak montuje się na stałe, lecz z możliwością demontażu,
- wypinane półautomatycznie – przewiduje wykorzystanie różnych dźwigni mocujących – w każdym momencie można odpiąć hak,
- wypinany automatycznie – kula montowana jest poziomo lub pionowo, a sam hak wyposażony jest zwykle w system antykradzieżowy,
- chowany lub odchylany – kula holownicza montowana jest na stałe, jednak z możliwością jej schowania pod zderzakiem.
Wybór konkretnego rozwiązania zależy od indywidualnych potrzeb oraz częstotliwości przewożenia różnego rodzaju ładunków.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana