Rejestracja działalności gospodarczej krok po kroku
Prowadzenie własnej działalności gospodarczej to niewątpliwie duża odpowiedzialność. Aby ją zarejestrować, należy postępować zgodnie z obowiązującymi przepisami. Młody przedsiębiorca ma do wypełnienia wiele dokumentów i mnóstwo spraw urzędowych do załatwienia. Poniżej możesz przeczytać jak wygląda zakładanie działalności gospodarczej krok po kroku.
Od czego zacząć?
W obecnych czasach tak naprawdę wiele spraw urzędowych można załatwić przez Internet. Pierwszym krokiem, który musi postawić młody przedsiębiorca, jest uzyskanie wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W tym miejscu należy podać dokładny profil działalności oraz wybrać formę jej opodatkowania.
Ważną kwestią w tym miejscu jest również wybór osoby lub firmy, która będzie prowadziła dokumentację finansową przedsiębiorstwa. Można wybrać zaufane biuro takie jak Biuro Rachunkowe Efekt lub postawić na księgowość internetową. Jedno i drugie rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Tradycyjna forma prowadzenia dokumentacji finansowej sprawdza się przede wszystkim w przypadku firm zatrudniających dużą liczbę pracowników.
Dokumentacja składana do ZUS
Każdy przedsiębiorca, który zakłada działalność gospodarczą jest zobowiązany do złożenia podstawowych dokumentów do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Są to:
- ZZA, czyli rejestracja do składki zdrowotnej,
- ZUA, czyli rejestracja do wszystkich składek,
- ZCNA – opcjonalnie, jeżeli do ubezpieczenia zdrowotnego chcesz zgłosić członka rodziny.
Jak już wspomniano, w momencie wypełniania formularza CEIDG należy wybrać właściwą dla firmy formę opodatkowania. Należy także zdecydować się na rodzaj prowadzonej dokumentacji księgowej oraz na to czy przedsiębiorca chce być czynnym podatnikiem VAT. Jeśli tak, w Urzędzie Skarbowym należy złożyć dokument VAT-R.
Pieczątka i konto w banku
Polskie prawo nie nakłada na przedsiębiorców obowiązku posiadania własnej pieczęci. Jej wyrobienie nie jest jednak drogie, a przedmiot ten okazuje się przydatny w wielu sytuacjach. Jeśli już zdecydujesz się na pieczęć, dobrze byłoby umieścić na niej:
- nazwę firmy,
- adres siedziby,
- telefon kontaktowy,
- REGON,
- NIP.
Obecnie koniecznością jest także założenie konta firmowego w wybranym przez przedsiębiorcę banku. Wybór odpowiedniej instytucji bywa trudny, jednak obecnie banki oferują wiele możliwości dla młodych przedsiębiorców. Po założeniu takiego konta należy niezwłocznie złożyć wniosek aktualizacyjny CEIDG. Konto firmowe można założyć w najbliższym oddziale banku lub przez Internet.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana