Artykuł sponsorowany

Rodzaje znaków towarowych – znaki graficzne to nie wszystko!

Rodzaje znaków towarowych – znaki graficzne to nie wszystko!

Znaki towarowe służą do identyfikacji produktów lub usług, a jednocześnie są oznaczeniami, dzięki którym wyroby firmy mogą zaistnieć w świadomości konsumentów. Jednak znaki graficzne to nie wszystko. Oprócz klasycznych oznaczeń słownych, słowno-graficznych oraz graficznych wyróżniamy aż kilkanaście niekonwencjonalnych znaków towarowych. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Co może zostać uznane za znak towarowy?

Na początku wyjaśnijmy, jakie wymagania musi spełniać znak towarowy. Przede wszystkim powinien odróżniać towary lub usługi jednego przedsiębiorstwa od innego – musi na tyle wyraźnie wyróżniać oznaczone produkty, by klienci nie pomylili ich z podobnymi oznaczeniami. Po drugie, znak towarowy musi być przedstawiony w formie, która umożliwi przedstawienie w rejestrze znaków towarowych.

Dodajmy, że znak towarowy nie musi być oznaczeniem widzialnym: wśród niekonwencjonalnych znaków znajdziemy również te niewidzialne, czyli dźwiękowe lub dotykowe. Ważne jest jedynie to, aby było to oznaczenie jasne, łatwo dostępne, trwałe, jednoznaczne, precyzyjne, kompletne, zrozumiałe i obiektywne. Nie może to być jednak element powszechnie używany (np. krzyż), nazwy i zwroty z języka potocznego, godzące w porządek publiczny lub kreujące mylne wyobrażenie o przeznaczeniu i cechach oznaczonego w ten sposób produktu.

Rodzaje nietypowych znaków towarowych – nie tylko znaki graficzne!

Co więc może być znakiem towarowym? Co oczywiste, znaki graficzne, czyli logotypy lub symbole. Może to być również znak słowny lub słowno-graficzny, czyli literowy zapis konkretnego wyrazu lub połączenie napisu z logiem. Do oznaczeń widzialnych zaliczamy formy przestrzenne (np. klocek Lego), kolor lub określoną kombinację barw (np. fioletowe opakowanie Milki) oraz wzór lub deseń (np. kratka Burberry). Dlatego przed rejestracją znaku towarowego warto upewnić się w Kancelarii Prawno-Patentowej Bellepat z Przemyśla, czy w jakikolwiek sposób nie narusza on własności przemysłowej lub intelektualnej.

Wśród nietypowych znaków towarowych znajdują się także znaki pozycyjne, czyli elementy umieszczone w określonym, charakterystycznym miejscu wyrobu oraz ruchome lub multimedialne znaki towarowe (filmy i animacje). Ciekawe są natomiast oznaczenia niewidzialne, wśród których znajdziemy dźwięki, a nawet faktury materiału. Oznaczeniami firmy mogą być także smaki i zapachy, choć znacznie trudniej przedstawić je zgodnie z wyżej wymienionymi zasadami.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.