Rodzaje znaków towarowych – znaki graficzne to nie wszystko!
Znaki towarowe służą do identyfikacji produktów lub usług, a jednocześnie są oznaczeniami, dzięki którym wyroby firmy mogą zaistnieć w świadomości konsumentów. Jednak znaki graficzne to nie wszystko. Oprócz klasycznych oznaczeń słownych, słowno-graficznych oraz graficznych wyróżniamy aż kilkanaście niekonwencjonalnych znaków towarowych. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Co może zostać uznane za znak towarowy?
Na początku wyjaśnijmy, jakie wymagania musi spełniać znak towarowy. Przede wszystkim powinien odróżniać towary lub usługi jednego przedsiębiorstwa od innego – musi na tyle wyraźnie wyróżniać oznaczone produkty, by klienci nie pomylili ich z podobnymi oznaczeniami. Po drugie, znak towarowy musi być przedstawiony w formie, która umożliwi przedstawienie w rejestrze znaków towarowych.
Dodajmy, że znak towarowy nie musi być oznaczeniem widzialnym: wśród niekonwencjonalnych znaków znajdziemy również te niewidzialne, czyli dźwiękowe lub dotykowe. Ważne jest jedynie to, aby było to oznaczenie jasne, łatwo dostępne, trwałe, jednoznaczne, precyzyjne, kompletne, zrozumiałe i obiektywne. Nie może to być jednak element powszechnie używany (np. krzyż), nazwy i zwroty z języka potocznego, godzące w porządek publiczny lub kreujące mylne wyobrażenie o przeznaczeniu i cechach oznaczonego w ten sposób produktu.
Rodzaje nietypowych znaków towarowych – nie tylko znaki graficzne!
Co więc może być znakiem towarowym? Co oczywiste, znaki graficzne, czyli logotypy lub symbole. Może to być również znak słowny lub słowno-graficzny, czyli literowy zapis konkretnego wyrazu lub połączenie napisu z logiem. Do oznaczeń widzialnych zaliczamy formy przestrzenne (np. klocek Lego), kolor lub określoną kombinację barw (np. fioletowe opakowanie Milki) oraz wzór lub deseń (np. kratka Burberry). Dlatego przed rejestracją znaku towarowego warto upewnić się w Kancelarii Prawno-Patentowej Bellepat z Przemyśla, czy w jakikolwiek sposób nie narusza on własności przemysłowej lub intelektualnej.
Wśród nietypowych znaków towarowych znajdują się także znaki pozycyjne, czyli elementy umieszczone w określonym, charakterystycznym miejscu wyrobu oraz ruchome lub multimedialne znaki towarowe (filmy i animacje). Ciekawe są natomiast oznaczenia niewidzialne, wśród których znajdziemy dźwięki, a nawet faktury materiału. Oznaczeniami firmy mogą być także smaki i zapachy, choć znacznie trudniej przedstawić je zgodnie z wyżej wymienionymi zasadami.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana