Rola notariusza w transakcjach kupna/sprzedaży nieruchomości
![Rola notariusza w transakcjach kupna/sprzedaży nieruchomości Rola notariusza w transakcjach kupna/sprzedaży nieruchomości](https://d2yvmenv39glx3.cloudfront.net/images/f-217990-rola-notariusza-w-transakcjach-kupna-sprzedazy-nieruchomosci.jpg)
Podczas zakupu bądź sprzedaży nieruchomości niezbędne jest dopełnienie wielu formalności. Jednym z obowiązków z tym związanych jest wizyta u notariusza i podpisanie sporządzonego przez niego aktu notarialnego. Sprawdź, jakie to ma znaczenie dla całej transakcji kupna/sprzedaży nieruchomości oraz jakie dokumenty należy przygotować, wybierając się do kancelarii notarialnej w celu podpisania umowy ze sprzedającym bądź kupującym nieruchomość.
Jakie jest znaczenie aktu notarialnego w transakcjach kupna/sprzedaży nieruchomości?
Jeżeli chcesz sprzedać bądź kupić nieruchomość, to wizyta u notariusza będzie w Twoim przypadku obowiązkowa. Będąc na etapie podpisywania umowy przedwstępnej, można zrezygnować z usług wybranej kancelarii notarialnej w Gliwicach bądź w innej miejscowości i podpisać ją bez obecności notariusza. Kiedy jednak zbliża się czas podpisania umowy przyrzeczonej, nie ma takiej możliwości. Wówczas konieczne jest nadanie umowie kupna/sprzedaży odpowiedniej mocy prawnej, którą daje forma aktu notarialnego.
W sytuacji, kiedy dokument tego typu nie zostanie przygotowany w formie aktu notarialnego, a także opieczętowany przez notariusza, przeprowadzana transakcja będzie uznana za nieważną. Umowa przyrzeczona zakupu/sprzedaży nieruchomości zawsze musi zostać zweryfikowana, sporządzona i podpisana przez przedstawiciela kancelarii notarialnej, takiej jak kancelaria notarialna w Gliwicach.
Jakie dokumenty są potrzebne do sporządzenia przez notariusza umowy kupna/sprzedaży nieruchomości?
Przed wizytą u notariusza należy przygotować odpowiednie dokumenty, które umożliwią mu sporządzanie umowy kupna/sprzedaży w formie aktu notarialnego. Strona kupująca mieszkanie, dom lub nieruchomość innego rodzaju powinna przygotować: dowód osobisty, dokumenty bankowe (dot. zakupu nieruchomości finansowanej za pomocą kredytu hipotecznego) i ewentualnie umowę majątkową małżeńską (dot. kupujących, którzy mają rozdzielność majątkową ze współmałżonkiem).
Znacznie więcej dokumentów powinna dostarczyć do kancelarii notarialnej strona sprzedająca nieruchomość. Przed wizytą u notariusza powinna ona skompletować następujący zestaw: dowód osobisty; wypis z rejestru gruntów wraz z rysunkiem; odpis księgi wieczystej sprzedawanej nieruchomości; zaświadczenie o oznaczeniu budynku numerem porządkowym, decyzja z urzędu zatwierdzająca projekt budynku wraz ze zgodą na jego budowę; odpis z mapy geodezyjnej wraz z naniesioną nieruchomością; plany kondygnacji budynku/mieszkania.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Owadek Dezynfekcja Dezynsekcja Deratyzacja
Dezynfekcja, dezynsekcja, deratyzacja woj. śląskie44-300 Wodzisław Śląski, Rodzinna 19
-
Nabor Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Wdrożeniowe
Gumowe artykuły woj. lubelskie23-204 Kraśnik, Fabryczna 6