Sezon niski a wysoki. Czym się różnią i jak wpływają na ceny w hotelach?
Sezonowość jest w branży hotelarskiej cechą charakterystyczną. Powoduje zmiany w ruchu turystycznym z uwagi na fakt, iż w pewnych okresach do danego obiektu przyjeżdża więcej gości, w innych znacznie mniej. Zmiany takie mogą wynikać przede wszystkim z pory roku, warunków atmosferycznych, czynników przyrodniczych, a także lokalnych walorów turystycznych. Sprawdź, czym są sezon niski i wysoki oraz jaki mają wpływ na ceny.
Sezon niski i wysoki w hotelarstwie
Sezon niski to okres, w którym w hotelu przebywa mniej gości niż zazwyczaj. W sezonie wysokim zaś hotel najczęściej nie może ugościć wszystkich chętnych, z uwagi na brak wolnych pokoi. Spadek zainteresowania usługami może wystąpić mimo świetnej oferty, doskonałych warunków noclegowych i wysokiego poziomu obsługi. Powodów takiego stanu rzeczy może być wiele, w przypadku każdego hotelu mogą być one inne. Należy pamiętać, że zależnie od regionu, sezon ten będzie przypadał na inny czas – np. zimą nad morzem, latem w górach. Powoduje to, że nie ma uniwersalnych metod na minimalizowanie skutków takiego zjawiska.
Hotelarze podejmują pewne działania, które mają sprawić, że niski sezon nie jest aż tak dotkliwy, głównie pod względem finansowym. Zawsze bowiem wiąże się on z przejściowym spadkiem obrotów.
Recepta na spadek cen w niskim sezonie
Na ogół hotel ratuje się obniżeniem cen za wynajmowane pokoje, które ma niwelować straty, może jednak podejmować inne działania. Warto tu zwrócić się do stałych klientów, np. za pomocą specjalnego, dedykowanego newslettera, który będzie uwzględniał ich indywidualne potrzeby, a także zawierał rabat i ofertę specjalną.
Ważne jest kreatywne podejście do prowadzonej działalności, łączenie ze sobą wybranych pakietów usług, co sprawi, że poszczególne usługi będą bardziej atrakcyjne. Jak wskazują doświadczeni pracownicy Hotelu Sleep, duże znaczenie ma elastyczne podejście do gości oraz długości ich pobytu. Powinno się uelastycznić możliwość modyfikacji rezerwacji i znieść ograniczenia długości pobytu. Warto próbować docierać do klientów z różnych stron, również poprzez media społecznościowe i portale rezerwacyjne (porównywarki). Ustalanie cen w trudniejszym dla hotelu okresie powinno uwzględniać poziom cen konkurencji, porę roku, generowane koszty, ewentualne imprezy masowe organizowane w okolicy.
Wszystkie te działania powinny być poprzedzone analizą kilku ostatnich niskich sezonów oraz tego, co wówczas sprawiło, że pozyskano klientów. Odnalezienie prawidłowości w tej kwestii może pomóc w przetrwaniu trudniejszego okresu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana