W jakim celu stosuje się uszlachetnianie druku?
Druk jest efektywną, a zarazem tanią metodą dystrybuowania treści. Szeroko korzysta się z niego przy docieraniu do potencjalnych klientów z przekazem marketingowym, dostarczając specjalnie przygotowane informacje w atrakcyjnej wizualnie postaci. Przygotowane druki użytkowe – ulotki, broszury, katalogi czy wizytówki lub elementy galanterii reklamowej mogą być poddane procesowi uszlachetniania, który podniesie ich trwałość i poprawi wygląd.
Czym jest uszlachetnianie druków i jakimi metodami się je wykonuje?
Uszlachetnianie druków jest sposobem na podniesienie ich atrakcyjności wizualnej oraz zwiększenie trwałości przez podniesienie sztywności podłoża, na jakim je wykonano, a także poprawę jego odporności na uszkodzenia mechaniczne czy działanie wilgoci. Istnieje wiele sposobów uszlachetniania druków, jednak powszechnie stosowanymi jest ich foliowanie oraz lakierowanie. Foliowanie polega na laminowaniu zadrukowanego podłoża cienką warstwą tworzywa sztucznego nakładanego na gorąco, dzięki czemu spaja się ono z materiałem. W zależności od potrzeb można korzystać z folii błyszczącej lub matowej. Choć foliuje się całe arkusze, to przy pomocy sztancowania można z nich uzyskać elementy o dowolnym kształcie np. opakowania kartonowe. W przypadku lakierowania na papier bądź karton nakładana jest warstwa płynnego materiału przypominającego przezroczystą farbę, który utrwala się pod wpływem promieniowania ultrafioletowego. Często łączy się obie te możliwości, korzystając z folii matowej i nałożonego na nią lakieru, dzięki czemu można wyeksponować jego konkretne elementy. Lakierowanie może być prowadzone punktowo z wykorzystaniem różnych technik podawania lakieru m.in. za sprawą klasycznego sitodruku.
Jakie druki poddaje się uszlachetnianiu?
Procesy mające na celu uszlachetnienie druków stosuje się na ogół w przypadku elementów, przy których przykuwający uwagę wygląd ma szczególne znacznie. Lakierowanie i foliowanie stosuje się w przypadku okładek książek, broszur, czasopism czy katalogów, kalendarzy, a także wszelkiego rodzaju materiałów reklamowych – teczek ofertowych na dokumenty, ulotek i folderów, a nawet wizytówek. Drukarnia DRS z Krakowa specjalizuje się w uszlachetnianiu druków za sprawą foliowania na gorąco oraz lakierowania UV metodą sitodruku.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana