Zasady zatrudniania pracowników tymczasowych
Zatrudnianiem pracowników tymczasowych rządzą nieco inne zasadny niż te w przypadku umów stałych. Akurat ta forma zatrudnienia jest coraz popularniejsza, ale przepisy nie zawsze są jasne. W praktyce i tak duża część ustaleń zależy od relacji między pracodawcą a agencją pracy tymczasowej, która świadczy mu usługi. Jakie są ogólne zasady przy zatrudnianiu pracowników tymczasowych?
Czym jest praca tymczasowa?
Pracą tymczasową nazywa się działania o charakterze sezonowym, doraźnym lub okresowym. Do tego jeszcze można zaliczyć taką pracę, której terminowo nie są w stanie wykonać pracownicy już zatrudnieni przez pracodawcę na stałe. W ustawie na temat pracy tymczasowej rozgranicza się trzy podmioty: pracownika, pracodawcę i agencje pracy tymczasowej, która pośredniczy w działaniach dwóch pozostałych. Umowa nie jest jednak trójstronna. Pracownik jest zatrudniony przez agencję na czas określony i wykonuje on pracę na rzecz i pod kontrolą pracodawcy.
Pracodawcy, którzy zatrudniają pracownika tymczasowo, podpisują umowę z agencjami pracy tymczasowej, takimi jak VIACORE. Można więc uogólnić, że są oni tym podmiotem, który wyznacza zakres obowiązków i kontroluje ich wykonanie pracownikowi skierowanemu przez agencję.
Uzgodnienia z pracodawcą
Pracownika musi połączyć umowa z agencją pracy tymczasowej. Jednak zanim do tego dojdzie, podmiot ten powinien dokonać pewnych ustaleń z pracodawcą, ponieważ możliwe jest przejęcie pewnych obowiązków każdej strony przez stronę przeciwną.
Uzgodnienia dotyczą takich aspektów:
- Rodzaj pracy przestawiany opisowo lub wskazane stanowisko. Pracodawca nie może powierzyć pracownikowi pracy innej niż w umowie oraz nie może zlecić pracy na rzecz innego podmiotu.
- Wymagania do kwalifikacji zatrudnionego pracownika. Tutaj liczą się preferencje pracodawcy, ale nie może on zapominać o obowiązujących przepisach prawa.
- Przewidywany czas pracy tymczasowej, jak też wymiar, który nie może być inny niż w przypadku pracowników zatrudnionych przez pracodawcę na normalnych warunkach, czyli na stałą umowę o pracę.
- Miejsce pracy tymczasowej.
Uzgodnienia, które ustala agencja pracy tymczasowej z pracodawcą, zazwyczaj obejmują więcej kwestii. Można tutaj wspomnieć o warunkach wynagrodzenia, które nie może być dyskryminujące wobec pracowników zatrudnionych na stałe. Umowa określa też warunki BHP i sposób ich dokumentacji. Istotą umowy bywa porozumienie o ewentualnym urlopie oraz o warunkach wypowiedzenia, gdzie z zasady istnieją stałe przepisy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana