Czym są hurtownie danych?
Nie ulega wątpliwości, że to właśnie informacje są jednym z elementów najcenniejszych dla każdego przedsiębiorstwa. Ich odpowiednie wykorzystywanie pozwala firmom zyskać przewagę konkurencyjną na rynku. Ułatwia im także adaptowanie się do zmian zachodzących zarówno w jego bliższym, jak i dalszym otoczeniu. Dlatego też tak istotne jest odpowiednie zarządzanie informacją w przedsiębiorstwach, w którym pomocne są przede wszystkim hurtownie danych.
Definicja hurtowni danych
Pierwsza definicja hurtowni danych datowana jest na lata 80 ubiegłego wieku. Od tego czasu ten zestaw narzędzi wykorzystywanych w procesach decyzyjnych uległ jednak znacznemu rozwojowi, a wraz z nim zmieniła się jego definicja. Obecnie hurtownia danych (ang. data warehouse) to wobec tego baza danych, która jest:
zorientowana na określony temat np. sprzedaż,
trwałym źródłem danych, które jeśli zostaną w niej umieszczone raz, zazwyczaj pozostają niezmienne,
zintegrowana, dzięki czemu znajdujące się w niej dane są jednolite,
zmienną w czasie.
Architektura hurtowni danych składa się z kilku warstw, które następują po sobie. Najniższa z nich to natomiast źródła informacji, a środkową to centralna hurtownia danych.
Jakie funkcje pełni hurtownia danych?
Hurtownie danych, których projektowaniem i wdrażaniem w przedsiębiorstwach zajmuje się między innymi DATA DOMAIN pełnią w nich istotną funkcję. Przede wszystkim integrują one wszelkie dane o firmie, które znajdują się w rozproszonych systemach. Dodatkowo:
gwarantują w przedsiębiorstwie jednolite oraz wiarygodne źródło informacji,
wspomagają procesy decyzyjne, w znaczący sposób usprawniają je i przyspieszając.
Jakie są najważniejsze zalety zastosowania hurtowni danych w przedsiębiorstwie?
Za zastosowaniem w organizacji hurtowni danych przemawia wiele zalet tego rozwiązania. Wśród najważniejszych z nich wyróżnia się natomiast przede wszystkim:
dostęp do niezbędnych informacji w stosunkowo krótkim czasie,
możliwość szybszego przeprowadzania analiz, a także przygotowywania raportów,
bezpieczną, trwałą archiwizację danych,
możliwość wykorzystania znajdujących się w niej danych do różnych celów,
możliwość zintegrowania w niej danych z wielu systemów, a nawet oddziałów przedsiębiorstwa, przez co wszyscy pracownicy firmy bazują na tych samych informacjach.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana