Jak powstają wydruki lentikularne?
Druk lentikularny to druk soczewkowy, który polega na tworzeniu trójwymiarowych lub animowanych obrazów na płaskiej powierzchni. Podłoże stanowi folia soczewkowa, przy czym nadruk nanosi się na rewers, a awers pokrywają liniowe soczewki i pryzmaty. W efekcie patrząc na wydruk lentikularny od strony awersu, można dostrzec trójwymiarowe i animowane grafiki. Co ciekawe, do oglądania wydruków nie są potrzebne żadne przyrządy.
Metody druku soczewkowego
Techniką druku soczewkowego można uzyskać bardzo ciekawe efekty wizualne, jakie są niemożliwe do stworzenia metodami tradycyjnymi. Specjalista w dziedzinie wydruków lentikularnych jest Drukarnia 3D Print z Warszawy, która wykonuje między innymi materiały reklamowe i promocyjne w formie 3D. W drukarni wykorzystywane są specjalistyczne maszyny drukujące, dzięki którym możliwe jest uzyskanie wielu ciekawych efektów wizualnych, takich jak:
Flip – stosuje się co najmniej dwa obrazy o zbliżonej tonacji kolorystycznej. Patrząc na wydruk, pojawiają się one naprzemiennie, a zmiana następuje w sposób skokowy.
Morfing – stopniowa zmiana jednego obrazu w drugi. Stosuje się diwę lub trzy klatki kluczowe i kilka klatek pośrednich.
Animacja – płynna sekwencja kilku lub kilkunastu faz ruchu przypominająca krótki film.
Zoom – obraz zmienia się pod różnymi kątami, potęgując wrażenie głębi. Pierwszy plan jest wyraźnie odcięty od tła.
Zbliżenie – obraz przybliża się i oddala.
Druk soczewkowy jest w pewnym sensie metodą uszlachetniania druku. Tą techniką powstają nie tylko materiały reklamowe, ale także między innymi opakowania, naklejki, pocztówki, puzzle, standy, listwy napółkowe i okładki.
Jak uzyskać wrażenie trójwymiarowości obrazu?
Efekt przestronności obrazu uzyskuje się poprzez rozmieszczenie elementów graficznych na różnych warstwach, a wrażenie trójwymiarowości wzmacnia mapa głębi, czyli odwzorowanie geometrii obrazów. Obiekty znajdujące się na poszczególnych warstwach częściowo na siebie nachodzą i przesłaniają się wzajemnie. Najważniejsze dla danego projektu elementy zawsze umieszczane są na tzw. warstwie zerowej, która jest najbardziej czytelna.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana