Jak wygląda przedszkolne wychowanie dzieci z autyzmem?
Wychowanie przedszkolne dzieci z autyzmem wymaga indywidualnego podejścia i odpowiedniego przygotowania kadry nauczycielskiej. Powinno zatem być prowadzone przez placówki przystosowane do opieki nad maluchami dotkniętymi zaburzeniami neurorozwojowymi. W artykule wyjaśniamy, czym jest spektrum autyzmu oraz jak przebiega edukacja przedszkolna dzieci z ASD.
ASD, czyli spektrum autyzmu
Spektrum autyzmu (ang. Autism Spectrum Disorder, ASD) to zaburzenie neurorozwojowe manifestujące się szeregiem objawów. Należą do nich m.in. trudności w komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz nawiązywaniu interakcji społecznych, a także ograniczony zakres zachowań, zainteresowań czy aktywności. Zazwyczaj diagnozowane jest przed upływem 3 roku życia dziecka, a zatem przed rozpoczęciem przez nie edukacji przedszkolnej. Dla malucha, u którego stwierdzono ASD warto poszukać odpowiedniej placówki. Mieszkańcy stolicy mogą skorzystać z oferty prywatnego przedszkola integracyjnego Raz Dwa Trzy – My na Mokotowie.
Kadra przedszkolna i zajęcia dla maluchów ze spektrum autyzmu
Przedszkola integracyjne przystosowane są do opieki nad dziećmi z różnymi problemami, w tym ASD czy zespołem Aspergera. Zajęcia odbywają się tu w sposób dostosowany do potrzeb i możliwości podopiecznych. Prowadzone są w niewielkich grupach, dzięki czemu nauczyciel poświęca więcej czasu każdemu przedszkolakowi. W takich warunkach dzieciom ze spektrum autyzmu łatwiej jest też nawiązać kontakty społeczne. Zajęcia dla dzieci z ASD prowadzone są w przyjaznych salach, pozbawionych nadmiaru bodźców. Uwzględniają m.in. naukę komunikacji, zarówno z dorosłymi, jak i rówieśnikami. Obejmują też stopniowe oswajanie się z nowymi bodźcami pod okiem terapeuty.
Kadra przedszkola prywatnego dla dzieci z zespołem Aspergera i innymi zaburzeniami neurorozwojowymi składa się z różnych specjalistów. Oprócz nauczycieli wychowania przedszkolnego i pedagogów w takich placówkach zatrudniany jest m.in. psycholog oraz logopeda. Przedszkolaki z orzeczeniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz ich rodzice objęci są ich bezpłatnym wsparciem. Dla dzieci, u których spektrum autyzmu potwierdzone jest orzeczeniem, przygotowywany jest indywidualny plan edukacyjno-terapeutyczny. Uwzględnia on specyficzne potrzeby malucha i nakierowany jest na korektę deficytów. Realizuje też założenia ministerialnej podstawy programowej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana