Jak znieść współwłasność nieruchomości?
Zniesienie współwłasności nieruchomości jest w większości przypadków skutkiem rozwodu lub dziedziczenia. Decydują się na to osoby, które nie chcą, aby łączył ich stosunek prawny. W tym celu mogą nawiązać kontakt z notariuszem bądź wnieść wniosek do odpowiedniego sądu. Istnieją różne sposoby na zniesienie współwłasności. Jaką metodę wybrać? Jak znieść współwłasność nieruchomości?
Sposoby na zniesienie współwłasności
Proces zniesienia współwłasności jest często skutkiem rozwodu bądź dziedziczenia. Procedura przebiega według innych zasad w zależności od obranej metody. Istnieje możliwość wszczęcia postępowania w trybie sądowym lub umownym. Warto wnieść wniosek do sądu, jeżeli strony nie potrafią nawiązać porozumienia. W innym przypadku lepszą opcją może być zniesienie współwłasności u notariusza. W razie wątpliwości dotyczących wyboru jednej z metod warto udać się do specjalistów, np. kancelarii radców prawnych w Gdyni.
Zniesienie współwłasności nieruchomości może wiązać się z trzema różnymi skutkami. Pierwszy z nich polega na podziale wspólnej rzeczy, np. poprzez podział jednej działki na dwie lub kilka mniejszych części. Jednak taki zabieg nie jest możliwy w każdym przypadku. W wyniku procedury może również dojść do przyznania nieruchomości jednej ze stron. Właściciel będzie zobligowany do spłaty odpowiedniej części własności. Poza tym istnieje możliwość sprzedaży nieruchomości, a następnie rozdzielenia uzyskanych środków.
Jak rozpocząć proces?
Jeżeli współwłaściciele nieruchomości są zgodni co do planowanego zniesienia współwłasności, powinni udać się do notariusza. W ten sposób poniosą wyższy koszt, ale też oszczędzą cenny czas. Zazwyczaj taką procedurę można przeprowadzić na jednym spotkaniu. Jeżeli jednak współwłaściciele nie znajdują porozumienia co do zniesienia współwłasności, powinni wnieść wniosek do sądu. Wniosek musi spełniać określone wymogi formalne. W jego treści należy zawrzeć m.in. dane uczestników postępowania, a także opis przedmiotu sporu.
Aby przygotować prawidłowy wniosek, warto skorzystać z profesjonalnej pomocy specjalistów, np. pracowników kancelarii prawnej z Gdyni prowadzonej przez radcę prawnego Marka Forysia. Eksperci zadbają o każdy szczegół pisma i udzielą odpowiedzi na wszystkie pytania. W ten sposób można uniknąć licznych problemów. W niektórych sytuacjach do wniosku należy dołączyć różne załączniki, tj. akt własności ziemi czy wypis z księgi wieczystej. Zazwyczaj pierwsza rozprawa odbywa się dwa lub trzy miesiące od momentu złożenia wniosku.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana