Artykuł sponsorowany

Zasady prowadzenia rachunkowości w fundacjach i stowarzyszeniach

Zasady prowadzenia rachunkowości w fundacjach i stowarzyszeniach

W Polsce funkcjonuje wiele fundacji i stowarzyszeń, które zajmują się szeroko pojętą działalnością charytatywną. Od organizacji tych – podobnie jak od firm nastawionych na uzyskiwanie i pomnażanie dochodów – wymaga się rzetelnego prowadzenia księgowości także wtedy, gdy wszystkie przychody pochodzą ze składek członkowskich. Warto dowiedzieć się, w jaki sposób należy prowadzić rachunkowość podmiotów pożytku publicznego.

Czym są stowarzyszenia i fundacje?

Fundacje i stowarzyszenia to jedne z najczęściej spotykanych form organizacji pozarządowych. Oba typy podmiotów powstają w pewnym celu innym niż zarobkowy. Łączy je też konieczność prowadzenia księgowości na określonych zasadach.

Fundacja powoływana jest do życia przez fundatorów, którzy przekazują swój majątek na konkretne, ściśle zdefiniowane cele. W tego typu organizacji zwykle funkcjonują dwa organy – zarząd oraz organ kontroli wewnętrznej. Nadzór nad fundacjami sprawują starostowie miast i miejscowości, gdzie znajdują się siedziby tych podmiotów, a także ministrowie właściwi z uwagi na prowadzoną przez daną jednostkę organizacyjną działalność.

Z kolei do stworzenia stowarzyszenia nie jest potrzebny żadem majątek. Musi ono jednak zrzeszać co najmniej siedmiu członków skupionych wokół realizacji jednego, ściśle zdefiniowanego celu. Stowarzyszenia zwykle prowadzą działalność społecznie użyteczną, choć w ich przypadku nie jest to  konieczne. Nadzorowaniem działalności stowarzyszenia zajmują się starostowie lub prezydenci miast na prawach powiatu.

Księgowość fundacji i stowarzyszeń w praktyce

Fundacje i stowarzyszenia zwykle są zobligowane do prowadzenia tzw. pełnej księgowości. W praktyce oznacza to konieczność systematycznego sporządzania tzw. sprawozdań finansowych, zwanych czasem bilansem. W dokumentach tych poza rachunkami wyników zawiera się też szereg dodatkowych informacji. Na organizacjach pozarządowych ciąży także obowiązek przygotowywania polityki rachunkowości, w których znajduje się szczegółowy opis sposobów księgowania kosztów, amortyzacji środków trwałych, jak również plan kont. Fundacje i stowarzyszenia zwykle muszą też prowadzić ewidencję środków trwałych. Warto, aby opracowywaniem wspomnianej dokumentacji zajmowała się profesjonalna firma, taka jak biuro rachunkowe MAYA.

Organizacje pozarządowe, których łączne roczne przychody z tytułu prowadzonej działalności nie przekraczają 100 000 zł, mogą skorzystać z możliwości prowadzenia tzw. uproszczonej księgowości. Podmioty te są zwolnione z konieczności przygotowywania sprawozdań finansowych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.